Etter en hviledag på Trabelia camping, som forøvrig ble fylt med en mils fottur til Venabygd, fortsatte vi turen sørover. Været startet strålende, med noen få varmegrader, men en strålende sol ga forhåpninger om varmere vær.

Først måtte vi ned, fra 860 moh til 200 moh (Ringebu). Deretter sørover til Ringebu stavkirke, absolutt verdt besøk. Fra kirken syklet vi opp fra dalen moot Brekkom. Jeg har ikke eksakt måling, men basert på erfaring, vil jeg anta opp til ca. 10-12 % stigning opp fra Gudbrandsdalen og opp til fjellet igjen, delvis grus og asfalt.

Fra Brekkom kom vi inn på grusvei mot flere  sætergrender før vi kom inn i Øyer fjellene. Da var vi tilbake på rundt 1000 moh. Været hadde blitt mere tilskyende, og mot kvelden ble det meldt regn. I Øyer-fjellene er veien godt skiltet, også med avstander.

Målet for dagen ble turistforeningens hytte Djupslia. Denne hytta hadde to boenheter. Kun en annen gjest var til overnatting, så vi bodde i hver vår enhet. Det var ikke all verdens mobildekning på stedet.

Dagens etappe ble på 60 km og 1189 total stignig. Turens korteste, men med mest klatrede høydemeter